Wikia

Eng (Ŋ) is een woord dat zó verschrikkelijk vaak gebruikt werd en wordt dat het een eigen letter heeft gekregen, de letter Ŋ dus.

Gebruik van de letter ŋEdit

De letter ŋ wordt in veel talen niet gebruikt omdat mensen de letter simpelweg te eng vinden om 'm te gebruiken. In die talen wordt de ŋ-klank nog met de lettercombinatie ng geschreven, wat tot verwarring kan leiden in sommige woorden. Enkele talen maken hierop een uitzondering en hebben dus wel de letter ŋ, dat zijn dan ook wel Enge talen.

Gebruik van de letter ŋ in een taal waar ie niet voorkomtEdit

Sommige mensen schrijven de letter eng tóch, al komt ie eigenlijk niet in de taal voor, zoals bij het Nederlands. Zo krijg je woorden als: Ŋ (altijd gekapitaliseerd), in plaats van 'eng' en baŋ, in plaats van 'bang'.

De klank ŋEdit

Alle woorden met de ŋ-klank zijn in principe eng, oftewel enge woorden, ook al worden veel van deze woorden niet meer als eng beschouwd tenzij ze weer eng worden gemaakt door de persoon die het woord gebruikt. Bijvoorbeeld het woord zingen dat eigenlijk heel eng was omdat gewoon niemand goed zingen kon. Maar nu tegenwoordig zingen heel normaal is en mensen wel goed zingen kunnen wordt het vaak niet meer als een eng iets beschouwd. Alhoewel door te vals zingen wordt het woord zingen weer terug eng gemaakt wordt.

De ŋ-klank in combinatie met andere medeklinkersEdit

de ŋ-klank komt ook nog vaak voor in woorden met andere medeklinkers zoals de 'g' (als in het Franse garçon en het Engelse goal) en 'k'.

Woorden met de ŋ-klankEdit

Nog altijd 'enge' dingenEdit

  • Angsten
  • Bang

Dingen die zowel eng als niet eng kunnen zijnEdit

  • Drang
  • Lang
  • Zingen

In het algemeen niet meer enge dingenEdit

  • Rangen
  • Vangen